miercuri, 9 octombrie 2013

Cum despartim corect in silabe? - DOOM


Fiecare dintre noi a trebuit sau va trebui sa raspunda la o astfel de intrebare a copilului. Unele cuvinte nu ne dau batai de cap, altele in schimb, ne cam fac sa cautam raspunsul buclucas.

Sa va spun povestea mea:


La inceputul anului scolar vine doamna, la sedinta cu parintii, si ne spune ca ar fi util copiilor un dictionar  -  ”Uuuuups!” A fost reactia mea rapida (in gand, normal), adica o culegere mai treaca-mearga, dar un dictionar nou... Nu am apucat sa formulam proteste concrete nici unul dintre parinti ca a si sosit explicatia:
”In limba romana au avut loc mai multe modificari de-a lungul timpului, ultima importanta, fiind in anul 2005 si ar fi indicat pentru copii sa aiba unde sa verifice corectitudinea scrierii unui cuvant, asa cum fac si eu uneori”, ne spune doamna cu rabdare (stiti voi atitudinea aceea de la clasa cand elevii nu prea stiu nimic).

Parca m-a convins si nu prea. Inculpatul era DOOM (adica Dictionarul Ortografic, Ortoepic si Morfologic), iar pretul lui in jurul valorii de 60 lei. Nu era o suma foarte mare, dar adaugata la o multime de culegeri si caiete speciale impovara bugetul anemic al inceputului de an scolar.

Am inceput sa caut motive pro si contra. Dadusem, cu ceva timp in urma, peste un ”niciun” si un ”nicio”, scrise legat, iar cunostintele mele de gramatica (din scoala sau mai bine zis din scoala de pe timpul meu) pledau pentru ”nici un” si ”nici o” .  Mai mult am gasit un articol  cu o gramada de alte exemple, care m-a convins.

M-am dus la librarie, in speranta ca o sa-l pot rasfoi si eu putin, sa simt ca fac o alegere buna. Da' de unde! DOOM-ul se vinde in folie. Asa ca ori il cumparati pe internet ori de la libraria clasica, tot acasa o sa vedeti daca ati facut o afacere buna.

Eu l-am cumparat de la librarie (cu 65 de lei) si abia acasa am vazut ca pe net erau niste promotii. Ce  bine mi-ar fi stat in buzunar diferenta?!?




Ceea ce conteaza este ca merita luat pentru copii (si nu numai). Iata de ce:
  • Stiam ca articolul se leaga cu cratima de cuvintele imprumutate din alte limbi  ex. show-ul, dar acest lucru este valabil doar pentru cele ale caror final prezinta deosebire intre scriere si pronuntare, pentru cele care se termina in litere din alfabetul limbii romane, pronuntate ca in limba romana ”se recomanda” (acesta este termenul dictionarului) atasarea articolului fara cratima ex. gadgetul, week-endul.
  • Are aprox. 59 de pagini de reguli de scriere (ex. pag. XLIV - 2.1.1. - cand se scrie cu ”â” si cu ”î”, 2.1.2 cum se scrie dupa ș si j: a, e, i sau ea, ă, â - ex. corect este așază, înșală etc.) 
  • Are despartirea in silabe a cuvantului ex. autostrada - se poate desparti a-u-tos-tra-da, dar si a-u-to-stra-da, se considera ambele variante corecte, dar este preferata prima. (pag. 66)
  • Are pluralul cuvintelor care ne pot pune probleme ex. coperta - pl. coperti/ coperte, ambele variante sunt corecte, dar este preferata prima. La acest cuvant avem si forma de genitiv copertii/ copertei. (pag. 182)
  • Are formele pentru verbele buclucase in care copiii nu sunt siguri daca trebuie sa scrie cu un i sau doi ex. a sti - sa stii, stiind, stiut (pag. 777) 
Precizare - In DOOM nu exista explicatia sensului unui cuvant, pe aceasta o gasim in DEX (Dictionarul explicativ al limbii romane). 



2 comentarii:

Anonim spunea...

Suma a 3 nr este 72.Afla nr stiind ca primul nr este de 3 ori mai mic decat suma celorlalte doua iar diferența dintre al doilea si al treilea este egală cu jumatate din nr 2 plus 3

Anonim spunea...

18, 29, 25

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.