sâmbătă, 28 decembrie 2013

Iarna - proiect de clasa a II-a si idei pentru cei mai mari


IARNA a fost primul nostru proiect, in clasa a doua. Prima tema a copilului in care i s-a cerut un proiect tip portofoliu. Prima data cand mi-am pus problema cat trebuie sa ajut copilul si cat trebuie sa nu-l ajut pentru a putea si el sa-si manifeste creativitatea.

Iata cum a aratat proiectul!

De la inceput trebuie sa precizez ca doamna invatatoare le-a dat copiilor o multime de idei practice asa ca am invatat multe.

Perioada de la primirea temei pana la predare a  depasit cu putin o luna. In cea mai mare parte a timpului a trebuit sa intreb "suav" "Cand te apuci de treaba?"  99% din ajutor l-am oferit la decupare si cautare pe internet de poezii, ghicitori etc., bineinteles in echipa cu copilul, adica vorba zicalei "Mama impunge si eu trag, ce mai trebusoara fac!"

Mai jos aveti o reproducere a ideilor noastre de atunci (din pacate originalul este de mult timp la scoala).



Coperta

Coperta proiectului trebuia sa fie un simbol al iernii. Copilul a ales un om de zapada, pe care l-a desenat si eu l-am decupat. La vremea respectiva nu ne-am gandit ca la o astfel de forma, prinderea foilor va fi o adevarata provocare.

Coperta - reproducere


Foaia a avut dimensiunea A5 (caiet mic) si omul de zapada era cat pagina de inalt si cu cativa centimetrii mai ingust (zona verde a pozei este suportul pe care am pus omul de zapada ca sa-l pot fotografia).

Pentru ca noi am folosit o foaie alba si nu un carton, iar desenul era deja realizat de copil cand ne-a "venit mintea la cap", am decupat in forma omului de zapada o folie de plastic, transparenta, pentru protectie  (din cele care se folosesc la dosarele cu spirala), nu am lipit-o, am prins-o ca pe oricare alta foaie. Daca tot am taiat folia, partea din spate, cartonata, am decupat-o in aceeasi forma si am folosit-o pentru coperta 2 a proiectului nostru. Spirala am taiat-o si am folosit-o la prindere.


Alte idei:
  • puteti utilizati si alte forme, ce ziceti de un clopotel, glob, poate chiar Mos Craciun;
  • pentru cei mai mari, foaia poate fi A4 - pentru a avea mai mult loc pentru scris;
  • imaginea poate fi desenata de copil sau poate fi imprimata de parinti din planse de colorat;
  • desenul poate fi facut direct pe un carton alb - la papetarie sunt niste cartoane A4, putin lucioase, chiar foarte frumoase.  



Pagini

Proiectul a mai avut 5 file decupate dupa forma desenata pe coperta, deci 10 pagini scrise fata verso fara a lua in considerare prima foaie pe care noi am considerat-o coperta si la care copilul a desenat pe verso aceeasi imagine ca si pe fata (a fost posibil deoarece omul de zapada este aproape simetric).

Pagina goala

Pe aceste foi, copilul a desenat stelute  sau puncte mici  albastre, care imita zapada. A scris ghicitori, cateva strofe dintr-o poezie de iarna, cateva expresii frumoase, a copiat un rebus dintr-o revista de gradinita, recunosc ca nu mai stiu daca a fost si o compunere mica de cateva propozitii sau nu. Cam asa arata pagina noastra:


Copiii de clasa a II-a nu pot scrie drept pe foaie alba. Acesta a fost motivul pentru care am liniat o alta foaie alba  cu carioca neagra si i-am asezat-o sub foaia pe care trebuia sa o scrie. Nu am decupat-o si la terminarea proiectului am pastrat-o pentru alte ocazii.


O foaie a fost desenata cu cerneala - tocmai le aratase doamna, la ora de desen, cum se procedeaza. (Pentru cei care nu stiu, se coloreaza fondul cu o pensula muiata in cerneala, iar dupa ce s-a uscat, se deseneaza cu pic-ul un peisaj de iarna .) Precizare cerneala iese putin si pe partea cealalta asa ca ori se picteaza ambele parti cu cerneala, ori se lipeste foaia pe cartonul uneia dintre coperti.  Iata o idee:

Desen cu cerneala si pic

Alte idei:
  • se pot adauga in proiect colinde, povesti foarte scurte, poze decupate, alte tipuri de desene, doua-trei cuvinte despre sporturile practicate iarna de copii sau despre obiceiurile de iarna etc.
  • puteti adauga si idei deosebite, cum ar fi un colaj sau un desen realizat cu pasta de dinti, depinde cat timp doriti sa aloce cel mic acestui proiect si cat de mult ii place sa se joace cu tot felul de materiale. 


Prinderea foilor

Ultima etapa si cea mai complicata este prinderea. Aceasta va ramane, aproape sigur, in sarcina parintilor, cel putin la primele proiecte  Eu la acest proiect nu m-am gandit de la inceput, sau mai bine zis am crezut ca o sa fie usor si m-am trezit ca nu mi-a iesit foarte bine.

La vremea respectiva, am facut doua gauri in partea de sus (oala omului de zapada), cu un perforator si am pus o spirala de plastic taiata de lungimea oalei. Nu a fost chiar asa estetic cum am crezut initial, dar abia mai tarziu ne-au venit idei mai bune (vezi aici).


Credeti ca asta a fost tot? Nu ... proiectul trebuia prezentat - sa explice doamnei si colegilor ce contine proiectul si sa citeasca o pagina. Deci, au urmat vreo doua zile in care am facut exercitii de prezentare. Ce ziceti? Clasa a II-a este usoara?



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.