miercuri, 21 mai 2014

Planul de lecturi suplimentare, un instrument mai valoros decat o simpla lista

Tu primesti o lista de lecturi suplimentare de la doamna invatatoare?

Eu da, la sfarsitul fiecaruia an am primit o lista cu ce trebuie sa citeasca copilul in vacanta. De multe ori se continua parcurgerea ei pe parcursul anului deoarece erau destul de multe recomandari.

Mi-am facut, cuminte, temele de parinte adica, am rascolit biblioteca, am grupat tot ce aveam si am cumparat ce imi lipsea, apoi le-am pus la dispozitia copilului. Dupa aceasta a venit cealalta  parte: convingerea sa le citeasca si urmarirea discreta daca chiar se intampla si .... atat.

Am terminat clasa a IV-a si nu a mai avut cine sa imi dea lista de lecturi si am inceput sa ma preocup de aceasta problema si iata ce am constatat:

  • existau si alte tehnici, exemplu unele doamne invatatoare recomanda o culegere de texte literare specifice varstei. Am aici un exemplu - Cele mai frumoase lecturi - clasa I - pentru a putea fi mai explicita: 

Cele mai frumoase lecturi Cls 1Cuprins:
Tudor Arghezi (6 poezii, ex: Zdreanta, Hora-n batatura)

Ion Creanga (5 povesti, ex.: Ursul pacalit de vulpe, Punguta cu doi bani)
George Cosbuc (10 poezii, ex.: Povestea gastelor, Vestitorii primaverii, Iarna pe ulita)
Emil Garleanu (7 povesti, ex.: Gandacelul, Frunza)
Otilia Cazimir (7 poezii, ex. Baba-Iarna intra-n sat. Cantecul pitigoiului)
Mihai Eminescu (5 poezii, ex.: Somnoroase pasarele, Fat-Frumos din tei)
Petre Ispirescu (4 povesti, ex.: Praslea cel voinic si merele de aur, Sarea in bucate)
Elena Farago (3 poezii, ex.: Sfatul degetelor, Gandacelul)
St.O. Iosif (4 poezii, ex.: Bunica, Toamna)
George Toparceanu (3 poezii, ex.: Balada unui greier mic)
B.St.Delavrancea (5 povesti, ex. Bunicul, Bunica, Neghinita)
Charles Perrault (2 povesti, ex.: Motanul incaltat)
Fratii Grimm (7 povesti, ex.: Cenusareasa, Hansel si Gretel)
H.Ch. Andersen (3 povesti, ex. Fetita cu chibriturile, Printesa si bobul de mazare)
Carlo Collodi (Pinocchio - fragmente)
Jeanne-Marie Lepince de Beaumont (Frumoasa si bestia)


Dupa cum vedeti contine o gama echilibrata de recomandari atat poezie, cat si proza, iar autorii sunt atat autohtoni, cat si straini. Pretul nu ar fi o o problema putin peste 10 lei, dar cele 480 de pagini sunt cam greu de tinut intr-o manuta mica de copil. Aceasta este o solutie superba pentru parinti, insa daca as fi copil as prefera o gramada de carti mici si usoare. Deci si avantaje si dezavantaje.

    • lista mea putea fi completata cu o multime de alte lecturi utile la acea varsta, de care eu nu m-am prea interesat pentru ca, fiindu-mi lucrurile oferite pe tava, am crezut ca nu este nevoie sa ma implic. Mai mult cand am vazut pe internet o multime de liste de lecturi suplimentare mai mult m-am incurcat decat sa caut eu ceva adecvat copilului. Recomandam la intamplare si mai ales clasici in domeniu fara sa studiez noutatile.
    • listele le-am ratacit dupa terminarea anului si am pierdut imaginea de ansamblu asupra a ceea ce a citit copilul cantitativ si calitativ.
    • cand nu a mai fost doamna invatatoare nu am mai facut vreo lista organizata si cineva a profitat din plin stand o gramada de zile pe o carte pe care o putea termina foarte repede (mi-a demonstrat in alte situatii).

    Acum la sfarsitul clasei a V-a am constatat ca nu de o lista de lecturi am nevoie ci de un instrument de lucru:  Planul de lecturi.

    La ce imi este util?
    1. Pun in el tot ce a citit copilul pana acum (deoarece copilul meu este mai marisor o sa muncesc putin, dar asa pot completa cu lecturi care apartin varstelor mai mici si pe care le-am sarit din diferite motive). La acestea adaug tot ce vreau sa citeasca anul urmator (vara + anul scolar urmator). Obtin o imagine de ansamblu a ceea ce vreau sa citeasca.

    2.Pot sa urmaresc repartizarea echilibrata a lecturilor exemplu: poezii, povesti, romane, enciclopedii, prin crearea in Excel a cate unui "foi"-sheet sau pur si simplu se poate aloca cate o foaie de hartie pentru fiecare categorie. Il ajut sa citeasca variat.

    3. Identific cartile pe care le am deja si ce trebuie sa cumpar, puteti adauga pretul si aveti un buget estimativ pe care il puteti repartiza in functie de venit (unele carti sunt necesare peste cateva zile altele peste cateva luni). Instrument de gestionare a bugetului pentru carti. 

    4. Grupez informatiile utile pe care le gasesc din diferite surse si completez lista cand doresc (recomandari scoala, recenzii internet, liste diverse). Agenda utila pentru cartile bune care mi le doresc pentru copilul meu. In plus, cu ajutorul calculatorului, va descurcati mai usor cu diversele liste interesante pe care le gasiti.

    5. Imi ajut copilul sa evolueze in ritmul propriu. In unele perioade nu are foarte mult timp de citit. Adaptabilitate.

    6. Pentru lecturile planificate pentru mai mult timp pot stabili diferite termene si sa vad ce se intampla cand sta prea mult cu o carte. Flexibilitate.

    7. Pun niste filtre utile si pot obtine cat a citit copilul, anual sau in ansamblu. Pot vedea ritmul in care citeste, ce probleme apar frecvent. Vad, mai usor, genul de lectura preferata. Sigur o sa-mi vina si alte idei dupa ce analizez planul pe o perioada mai indelungata, un an cel putin. Obtin o imagine de ansamblu a ceea ce a citit. 



    Si mai am o dorinta pe care vreau s-o pun in practica cu ajutorul acestei planificari. Vreau sa corelez lecturile cu diferite discipline studiate la scoala. Iata un exemplu copilul studiaza in clasa a IV-a geografia Romaniei si in functie de cum merg lectiile se pot intercala povestile lui Al. Mitru din colectia Palatul de argint


    Palatul de argint - Alexandru Mitru

    Zana furata - personajele sunt Siret (voinicul), Bistrita (zana cea frumoasa), Inaul (zmeul), Rodna (regina zanelor).
    Cei trei frati Cris
    Cutitasul fermecat - Bucur si Dambovita
    Regina capcauna si voinicii - Hasmas, Mures, Olt, Caliman, Puciosul
    si altele. 

    (au fost mai pretioase, la acea vreme, decat lectiile de geografie pe care le-am uitat, dar povestile nu)


    As putea adauga si niste poezii: ex. "Dunarea si Oltul" de G. Cosbuc sau poate cantece ori tablouri despre diferite forme de relief.

    In clasa doamna trebuie sa respecte programa si sa lucreze cu 25-30 de copii, noi putem sa ne informam si sa ne formam copilul cum dorim, fiind in permanenta atenti la ce semnale ne transmite pentru a nu-l suprasolicita. Eu nu cred ca scoala trebuie sa faca totul de aceea incerc sa gasesc idei cu care sa-mi ajut copilul. 


    Resurse utile pentru completarea planului:
    - recomandarile cadrelor didactice;
    - manualul - cuprinsul viitorului manual este un punct de plecare pentru recomandari, iar sfarsitul manualului anului in curs are si el o lista care merita studiata;
    - librarii online - studiati cuprinsul culegerilor de texte recomandate pentru anul anterior, anul in curs si anul urmator. Poate nu sunteti de acord cu cei care le-au intocmit, dar obtineti o multime de infromatii;
    - internet-ul - pe acest blog am gasit recomandari pentru clasele II-VIII;
    - o lista de "lecturi obligatorii" pentru clasele V-VIII, interesant este ca apare sigla MEN;
    - un proiect la nivel european, care contine recomandari pentru copii cu varste intre 12-15 ani si 15-19 ani si este organizat pe nivel de studiu 1-4. 

    (Acestea sunt numai cateva din rezultatele mai aparte care le-am gasit, deoarece liste anuale se gasesc o multime - atentie cine le scrie!) 

    Poate sunt parinti cu alte idei superbe, dar daca nu le impartasesc nu putem invata de la ei. Eu va astept sa-mi scrieti.



    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu

    Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.