sâmbătă, 21 iunie 2014

Analizeaza activitatea copilului la sfarsit de an scolar

Oare cati din noi aplica diferite instrumente de analiza si acasa nu doar la serviciu? Activitatea economica implica bani (profit) de aceea s-au dezvoltat diferite modalitati de imbunatatire a acesteia.

Copilul nostru este cel mai important (mai important decat orice serviciu), dar nu stam sa analizam prea mult anul lui scolar. Ne uitam la note, laudam sau criticam si ... cam atat.


Eu anul acesta mi-am propus sa analizez activitatea scolara a copilului pentru a vedea unde se pot face lucrurile mai bine (si aici nu ma refer la note). Unii imi vor spune: "Ce mai vrei? A terminat cu media 10."

Pai cu atat mai mult trebuie sa analizez situatia, trebuie sa analizez care este gradul de incarcare pe diferite perioade. De exemplu anul acesta a fost afectat studiul limbii engleze de catre olimpiada, deci trebuie sa concentrez si sa planific altfel orele noastre de engleza. Trebuie sa am in vedere parcurgerea materiei propuse pana la 1 aprilie daca vreau sa-mi respect planul de care v-am vorbit intr-o postare anterioara (vezi aici). Daca si voi aveti astfel de probleme si lucrati cu "meditator" la engleza (sau la alte materii) este bine sa-l anuntati caci va stii cum sa ajute copilul mai eficient, decat "sa-l certe" ca nu-si face treaba in anumite perioade.

Vreau sa analizez comparativ situatia scolara pe ultimii 2-3 ani pentru a studia evolutia. In cazul nostru a fost o crestere si vreau sa ma concentrez putin pe cauzele care au generat-o. Ce a motivat copilul sa depuna mai mult efort in conditiile in care ajutorul meu a scazut treptat? Am citit undeva ca e mai bine sa stii de ce a mers ceva bine si foarte bine pentru a avea parghii atunci cand altceva nu merge bine. Daca constatati o scadere a rezultatelor scolare cu atat mai mult trebuie sa aflati care sunt cauzele.

Vreau sa analizez cateva materii pentru a vedea daca nota maxima imi adoarme vigilenta sau reprezinta o temelie puternica. Profesorii difera, cerintele lor difera, daca pentru un profesor nota 10 inseamna sa stie 1-2 lectii pe mine ma intereseaza imaginea de ansamblu a materiei, adica ceea ce ramane pentru a forma cultura generala. Nu imi inchipui ca un copil poate retine un manual intreg, cu atat mai putin peste 10 materii, dar pot ajuta la fixarea unor cunostinte cu ajutorul unor lecturi, vizite la muzee etc. Pe langa cultura generala, trebuie sa recunosc ca m-au speriat rezultatele la matematica la simulari, cum este posibil ca nivelul copiilor sa fie asa scazut comparativ cu limba romana. Din experienta acestui an pot sa spun ca teoria la matematica nu a fost luata in serios deci ne trebuie fise de recapitulare pentru ca sunt foarte multe notiuni noi care se vor uita.

Vreau sa initiez tot felul de discutii (in vacanta) pentru a-mi forma o imagine clara despre cum a perceput copilul efortul si ce l-a ajutat sau nu in anumite momente dificile. Ce parte a distractiei i-a lipsit cel mai mult? Vacanta este cea mai importanta acum deoarece trebuie sa fie perceputa ca o relaxare, dar si ca o sursa de energie pentru anul scolar urmator.

Cat timp a acordat sportului? In conditii de efort intelectual trebuie sa supraveghez mai bine acest capitol. Nu ma refer la un sport anume ci am in vedere partea de "miscare" pentru a mentine sanatatea. Am sesizat la inceputul anului o tendinta de a scapa (cand se putea) de orele de sport. Are o constitutie atletica deci fie orele de sport nu-i erau dragi, fie era vorba de oboseala, oricum trebuie sa am grija sa suplinesc in weekend si mai ales acum in vacanta cu activitati sportive.

Aceasta dorinta a mea de a analiza in detaliu unele aspecte ce tin de anul scolar a fost generata de anumite articole citite care aratau cum se analizeaza afara, la sfarsit de an, activitatea unui copil. In aceste rapoarte (aici poti vedea niste exemple) am vazut ca pe langa rezultatele specifice, scolare, mai exista si alti parametrii importanti care se analizeaza si sunt informati parintii prin diferite rapoarte.

M-am gandit ca este bine sa am si eu in vedere cum si-a desfasurat activitatea copilul, in general, chiar daca nu mi-am pus problema unor analize prea elaborate. La aceste aspecte te-ai gandit?

- a ascultat atent explicatiile - cand l-am ajutam la teme ne-a urmarit cu atentie, s-a concentrat fara a fi nevoie sa ne manifestam autoritatea de parinte. Daca nu, am putea sa vedem in vacanta cand explicam ceva interesant, daca se manifesta aceeasi (lipsa) concentrare sau nu - verificarea metodei noastre. Daca a avut probleme cu concentrare, atunci poate a fost supraincarcat sau obosit (cursuri optionale prea multe, ore insuficiente de somn, ore neadecvate de culcare, frati/surori mai mici care i-au afectat activitatea etc.)

- a lucrat bine atunci cand a fost lasat sa-si faca singur temele - aici in functie de conditiile pe care le are fiecare copil putem sa ne gandim ce merge bine, ce nu si ce putem imbunatati. (ex. poate in camera este un tv/calculator care-l distrage, poate nu are suficienta lumina, poate fratiorul/ surioara cand il vede singur la birou il tot intrerupe etc.)

a fost organizat / in cat timp isi facea temele;

cum s-a inteles cu copiii la scoala - din discutii si din drumurile la scoala (pentru cei care duc/iau copiii de la scoala) putem obtine informatii utile si putem sesiza din timp vreo tendinta de izolare a copilului sau poate nu si-a ales prea bine cercul de prieteni. Nu trebuie sa impunem noi prea multe, dar orice derapaj se observa din timp, daca suntem constienti ca poate aparea si suntem atenti la diferite detalii pe care sigur le-am inregistrat in decursul anului, dar nu am avut suficient timp sa le punem cap la cap.

- a respectat regulile, in general, acasa si la scoala - ai fost chemat la scoala prea des ca a facut nazdravanii sau poate copilul tau este cel care face altor copii viata amara fara sa vrea. Stiu un exemplul foarte elocvent: in clasa copilului meu este un baiat mai bine dezvoltat si mai puternic, el de fiecare data cand vrea sa se joace cu colegii lui, copiii merg si se plang doamnei ca-i loveste/ strange sau mai stiu eu ce. Copilul nu este rau sau cu intentii nepotrivite si nici nu se poarta altfel decat colegii lui, explicatia este foarte simpla nu este constient de forta lui mult mai mare decat a celorlalti, iar multi copii il privesc cu teama pentru ca le provoaca disconfort fizic si chiar durere.

i-a respecta pe cei din jurul lui: parinti, cadre didactice, copii. Ce bine ar fi ca marea majoritate a parintilor sa se intereseze de acest aspect, ca prea multi copii nu saluta, nu vorbesc frumos (si aici nu ma refer doar la cuvinte jignitoare). Crezi ca nu e important? Pai daca el va vorbi urat cu ceilalti, se va reflecta tot asupra lui, e rautacios - copiii il ocolesc, e obraznic - doamna ii face des observatii si el va crede ca are ceva personal cu el etc.

Sunt multe lucruri care tin de scoala si de educatie in general la care este bine sa stam putin, macar intr-o zi, sa ne gandim in liniste la ele, sa ne adunam informatiile din diferite surse pentru a vedea cum putem ajuta copilul sa aiba o viata mai frumoasa care nu intotdeauna inseamna doar note maxime ci un mediu echilibrat in care el sa se dezvolte si sa creasca frumos.

Sa aveti copii sanatosi si fericiti!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.