miercuri, 15 octombrie 2014

Cum sa-ti inveti copilul sa adune rapid fara foaie si creion?


Cand eram copil am avut o perioada in care nutream o admiratie deosebita pentru doamnele vanzatoare, deoarece le vedea ca adevarati asi ai scaderii. Adica, ma trimiteau si pe mine parintii la magazin, sa cumpar cate ceva si niciodata nu reuseam sa calculez rapid care era restul de bani ce trebuia sa-l primesc (cel corect evident :).

Eram foarte nedumerita, eu, in mintea mea de copil, cum pot sa iau note mari la scoala si sa nu reusesc in magazin sa fac rapid niste scaderi in fata doamnei vanzatoare. Ma fâstâceam cand ma intreba cineva daca este corect restul primit (bunicul meu, mai glumea si imi zicea: "Hai scolarito, zi repede cat face!"). ... Cu timpul, am inteles ca doamnele in cauza folosesc adunarea in locul scaderii, experienta la locul de munca etc.

Acum, in calitate de parinte, am vazut aceleasi dificultati la propriul copil de a face calcule matematice in minte. Am incercat sa-i dau niste idei, de cum sa le faca mai repede, dar asa cum m-am priceput si eu.

Va dati seama cat de uimita am fost, cand am vazut o carte de matematica din alta tara, pentru copii de 11-12 ani, care contine, pe langa notiuni complicate cum ar fi radacina patratica, elemente de geometrie si ... Ce credeti? Metode de calcul mintal grupate pe cele 4 operatii matematice (adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea).

Abordarea lor este foarte interesanta. Partea teoretica de la adunare este impartita in doua, fiecare din ele fiind urmata de exercitiile specifice:
  • Prima parte - metode de adunare mintala
  • A doua parte - algoritmul de calcul pe care-l fac si copiii nostri pe caiete (adunarea numerelor unul sub altul).


Mai jos m-am gandit sa va prezint ideile pe care se bazeaza metodele lor (textul de mai jos nu reprezinta o traducere ci o interpretare care imi apartine):

1. Unul din termeni il rotunjesti in sus sau jos, astfel incat sa se termine in 0. 
ex.: 87 + 48

Varianta A.
Pasul 1 - rotunjim pe 48 la 40  --->   87+40=127 (rotunjire in jos)
Pasul 2 - 127+8=135

Datorita rotunjirii in jos aceasta varianta poate intra in conflict cu obisnuinta copilului sa rotunjeasca tot ce este mai mare decat 5 in sus, dar avantajul ei consta in utilizarea adunarii in pasul 2 care este mai usoara decat scaderea.

Varianta B.
Pasul 1 - 87+50=137 (rotunjire in sus)
Pasul 2 - 137-2=135



2. Utilizeaza dubluri
ex.: 57+61+65=

Pasul 1 - luam unul din termeni si il rotunjim la zeci si apoi pe celelalte ----> 60+60+60=180
pasul 2 - la doua numere (61, 65) "am luat" cand am pus 60 deci va trebui sa adaug la suma -->  1+5=6 deci 180+6=186
Pasul 3 - la unul dintre numere (57) "am pus", deci va trebui sa scad din total 186-3=183



3. Creste un numar in timp ce-l scazi pe celalalt cu aceeasi suma pentru a obtine numere usoare de adunat
ex.: 67+48

Pasul 1 - 67-2=65 si 48+2=50, deci 65 +50
Pasul 2 - la 65+50, aplici metoda de mai sus 50+50+15=115


4. Aduna numerele compatibile mai intai
ex. 36+79+64

Pasul 1 - 36+64=100
Pasul 2 - 100+79

Aceasta tehnica este si in programa scolara de la noi.


5. Grupeaza convenabil
ex. 256+372

Pasul 1 - se observa ca 6+2=8 (unitatile)
Pasul 2 - se aduna zecile si sutele ca si cum am avea zeci si unitati 25+37 = (prin ce tehnica e mai simplu de exemplu cea de mai sus) 22+40 = 62
Pasul 3 - 62 de zeci si 8 unitati = 628


Aceste metode pot parea complicate la prima vedere, dar ele nu sunt vazute ca in teoria noastra  - invata-le si aplica-le pe acestea ca altfel ... - ci sunt vazute ca niste sugestii, copilul putand aplica orice strategie doreste, dar sa incerce sa rezolve mintal.

Cel mai important lucru in opinia mea nu sunt metodele prezentate ci intraga abordare, intai judeca incearca sa te comporti asa cum iti cere viata de zi cu zi (calcule mintale) si apoi realizeaza acele calcule cu creionul si foaia. In momentul in care copilul se obisnuieste cu varianta mintala cred ca si eventualele greseli facute la calculele scrise vor sari in ochi deoarece copilul va "stii" ca (parca) nu e rezultatul bun.


Ce parere aveti despre strategia aceasta de invatare a adunarii: intai mintal apoi pe hartie?




2 comentarii:

Biencutza05 spunea...

Foarte interesant! Cel mai important este ca omul sa se descurce. Neputand avea mereu un pix si o foaie la indemana pentru a face calcule, este necesar ca cei mici sa-si dezvolte abilitatile de calcul mintal! Am ajuns la articolul asta tocmai pentru ca eu insami inca mai am acesta problema (si nu mai am 10 ani). Modul de explicare a efectuarii calculelor predat de doamna invatatoare a fost foarte defectuos, si dupa ceva vreme abia, chiar tarziu, am realizat ca am mari probleme la efectuarea calculelor mintale. Si uite cum un lucru te poate urmari atata amar de viata... :)

Anonim spunea...

Idei grozave!

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.