marți, 26 aprilie 2016

5 activitati amuzante pentru invatarea literelor si zeci de alte idei utile

Literele acestea sunt asa de multe si greu de retinut!!! Deci ne trebuie activitati cat mai creative si mai amuzante pentru a intra usor literele  in micile capusoare curioase.

De aceea m-am gandit sa creez o mica colectie din idei mele + altele culese de pe net.





Activitatea 1 - Literele de mancat

Eu am folosit cereale, pentru ca-i placeau copilului.

In primul rand le-am comparat cu literele scrise deoarece unele nu sunt foarte bine conturate (ex. E). Apoi am inceput sa ne jucam, el trebuia sa ghiceasca litera, iar daca nu o ghicea eu il amenintam ca o mananc. Nu prea a cooperat asa ca am schimbat tactica. Daca el ghicea, manca litera. Lucrurile au mers perfect doar ca in scurt timp  am ramas fara ”material didactic”.   :)
Mai poti folosi paste pentru supa sau diferite fursecuri etc.





Activitatea 2 - Sari pe litere

Noi am asezat tot felul de litere pe masa, ideea era ca o litera sa se repete de mai multe ori, la inceput puneam, pe rand, degetul pe o litera din diferite locuri si celalalt trebuia sa ghiceasca. E mai amuzant daca si parintele ”greseste”, altfel copilul se poate supara, daca este la inceput si se tot incurca.

Cand ne jucam, ne-a venit ideea sa inlocuim degetul cu un personaj - Ironman - care trebuia sa sara pe litera corecta, cand a gresit a iesit din joc si a fost inlocuit cu Hulk si tot asa s-au schimbat mai multe personaje favorite copilului. 





Activitatea 3 - Cu ce litera incepe?  

Varianta 1 - cartonase si carlige
Pentru aceasta activitate este nevoie de cartonase cu obiecte sau animale si carlige de rufe. Fiecare cărlig va avea scris pe el o literă. Daca vreți puteti alege 2 culori, unele pentru vocale si unele pentru consoane.
Activitatea presupune identificarea literei cu care incepe cuvantul din imagine. La acest joc copilul va avea mai multa rabdare decat la recunoasterea verbala. 



Varianta 2 - fise cu imagini
Acest joc poate insoti orice tema de cunoastere (exemple: insecte, animale polare, planete etc). Recunoasterea literei se poate face intr-o modalitate amuzanta: cu carlige de rufe ca in varianta 1, cu stampile, prin incercuire. Puteti sa deschideti o astfel de fisa cu programul Paint si acolo copilul sa taie/ incercuiasca etc. litera corespunzatoare.

Pentru o realizare usoara a fiselor puteti utiliza programele Word sau Paint in care faceti tabelul de mai sus. Eu am un astfel de tipar salvat si pun doar pozele si scriu literele. Puteti alege litere mari/ mici de tipar sau de mana. (litere de mana puteti descarca de aici. )


Varianta 3 - ”pe sarma”
Puteti folosi carligele de rufe cu literele chiar pe sarma/ suportul de uscat rufe. Copilul va poate ajuta astfel la putina treaba in casa, fie sa va dea carligele corecte pentru denumirea hainei (ex. T si t pentru tricou), fie sa atarne chiar el hainutele atunci cand poate. Si alegerea carligelor dintr-un cosulet poate constitui o activitate amuzanta.



Activitatea 4 -  Cuvinte scrise prin comparatie

Acest joc se poate face cand copilul este mai obosit sau fara chef, iar rezultatele se vad in timp. El presupune tiparirea unei foi cu cateva imagini si cuvinte care denumesc imaginile, iar o alta foaie contine aceleasi imagini si liniute pentru fiecare litera pe care trebuie s-o gaseasca copilul si sa o aseze corect.
Pentru litere puteti folosi cartonase, litere cumparate din comert sau de la jocuri de cuvinte. Noi am folosit literele de la un joc.

Niste recompense pot face minuni :)




Activitatea 5 - Literele si jucariile 

Fiecare copil are prin casa o multime de jucarii, iar acestea pot fi asociate cu literele si pot deveni foarte amuzante.
Eu am gasit interesanta ideea unei parcari de masinute (dupa ce o termin, v-o arat !!!). Puteti folosi papusi, ponei sau orice alte jucarii.
Alte variante:
- puteti achizitiona animalute diverse la cutii si sa creati o gradina zoologica, iar fiecare cusca sa aiba si ea asociata o litera, la fel ca figurina.
- puteti sa va jucati cu insectele si astfel impuscati doi iepuri, repetati/ invatati literele, dar si insectele. Exista unele simpatice fosforescente. Nu uitati sa-i faceti la fiecare insecta o casuta, adica o floare cu litera corespunzatoare, spre exemplu unei albinute cu ”A” poate sa-i crespunda o floare ”a” sau chiar litere de mana. Daca aveti mai mult timp, florile le puteti face din hartie sau puteti tipari poze cat mai diverse si poate prindeti al treilea ”iepure” (adica pe langa litere si insecte, invata si cateva floricele). La noi cheia spre succes este rabdarea si repetarea de nu stiu cate ori a lucrurilor de genul ”Gargarita G urca pe garoafa g”.
etc.






Pentru zeci de alte idei utile va sta la dispozitie contul de Pinterest, unde veti gasi alti parinti care au folosit o multime de metode ingenioase cum ar fi:
- litere care apar si dispar - cu suc de lamaie scris pe foaie si apoi incalzita aceasta cu uscatorul de par.
- ”prinde musca” - copilul loveste cu pliciul cartonasul de pe perete cu litera care i se spune.
- joc cu camionul si pietre cu litere inscriptionate
- pescuieste literele cu magneti
- puzzle cu litere - se tipareste o litera in format mai mare si se taie in bucati, apoi copilul le asambleaza.
- litere din spagheti
- labirint cu litere
- sudoku cu litere
- litere scrise cu o pensula cu apa pe asfalt
- litere conturate pe nisip
- ping-pong cu litere si cartoane de la sulurile de hartie igienica
etc.








Actualizare 
Am realizat parcarea si are un succes mult mai mare decat m-am asteptat. Nu este deosebit de estetica deoarece am folosit o cutie mare de carton pe care am desenat cu carioca caile de acces in parcare, iar pe masinute am lipit cu scotch bucatele de hartie cu litere. Totusi, copilul gaseste cea mai mare placere in realizarea de curse prin parcare si ciocniri. Partea utila este ca masinutele nu au nume deci pot fi deosebite prin litere, iar la intrebarea ”Cine a castigat?” sau  ”Cine cu cine s-a ciocnit?” raspunsul este masinuta ”X”. iar cand nu stie litera ma intreaba preocupat de identificarea corecta a castigatorului.




Masinutele pot forma si cuvinte:




Un comentariu:

Scolarel spunea...

Minunate idei! Multumesc pentru ele!

Trimiteți un comentariu

Pe acest blog vor fi afisate doar comentariile care folosesc un limbaj adecvat si au legatura cu subiectele prezentate.